Wellicht een open deur: de kans om te laten zien hoe enthousiast je bent over deze rol én het bedrijf. Met enthousiasme laat je namelijk ook je betrokkenheid zien. Een betrokken medewerker is wat ieder bedrijf wil.
Zorg dat je kort en duidelijk kunt aangeven waarom de rol (en het bedrijf) jou aanspreekt. Wanneer je hier al hapert, sta je met 1-0 achter.
Wat is het antwoord dat de interviewer graag wil horen?
Antwoord:
Wat men graag wil weten is: hoe heb je jezelf voorbereid op de rol en het bedrijf? Welke zaken spreken je aan? Kun je jezelf vinden in de normen en waarden van het bedrijf? Op welke manier sluiten deze aan op jouw normen en waarden? Kun je zaken leren, welke sterke punten van jezelf kan je kwijt in de rol en hoe ga je dit laten zien?
Een antwoord op de vraag ‘Wat spreekt je aan in deze rol?’
“Ik heb veel ervaring in de branche waarin jullie actief zijn. Door artikelen te lezen, onder meer op jullie website en die van concurrenten, heb ik nieuwe inzichten gekregen. De manier waarop jullie innovatie inzetten spreekt me erg aan. Inspelen op deze nieuwe ontwikkelingen geeft mij energie.
Samen met klanten kijken naar mogelijkheden om te innoveren. Dat is wat ik in mijn vorige functie ook veelvuldig gedaan heb.
De ruimte die jullie bieden om jezelf in dit speelveld te ontwikkelen is een aspect dat zeker goed bij me
past. Daarnaast heb ik, net als jullie, klantgerichtheid en met daadkracht te werk gaan hoog in het vaandel staan.”
Voorbereiden op vragen tijdens een sollicitatiegesprek
Met een goede voorbereiding laat je niet alleen zien dat je interese hebt in de rol, maar ook dat je je gesprekspartner en de organisatie serieus neemt. Lees je in over het bedrijf, de branche, de functie en de bedrijfscultuur.
Zo heb je voor jezelf een goed beeld en kan je tijdens het kennismakingsgesprek goed onderbouwen waarom je de geschikte kandidaat bent voor de rol.
Wij wensen je alvast veel succes!
In de blog serie ‘Interview vragen’ geven we antwoord op veel voorkomen vragen tijdens een kennismakingsgesprek. Wil je op de hoogte blijven? Volg dat onze blog of volg onze LinkedIn pagina.