Hoewel het beheersen van technische vaardigheden essentieel is voor elke functie binnen de IT-sector, zijn sterke soft skills voor IT’ers onmisbaar. Deze vaardigheden zorgen ervoor dat jij jouw rol goed kan uitvoeren en daarmee kan bijdragen aan het succes van een organisatie.

Maar welke soft skills zijn nu echt belangrijk om te beheersten als IT’er? En hoe onderbouw je deze vaardigheden wanneer je solliciteert voor een nieuwe IT-functie? Wij beschrijven de 5 belangrijkste soft skills voor IT’ers.

Wat zijn soft skills

Soft skills zijn vaardigheden en persoonlijkheidskenmerken die betrekking hebben op je werkwijze en de manier waarop je met andere mensen (zowel zakelijk als privé) omgaat. Een kenmerk van soft skills is dat ze niet direct aantoonbaar zijn met bijvoorbeeld diploma’s of werkervaring. Ze hangen vaak sterk samen met je karakter.

Waarom zijn soft skills belangrijk?

Soft skills spelen een sleutelrol bij het verkrijgen van inzicht in hoe iemand omgaat met collega’s, werk gerelateerde taken uitvoert, communiceert en relaties opbouwt. De manier waarop jij deze zaken uitvoert, is voor een organisatie essentieel om te beoordelen in welke mate jij als IT-professional jouw rol succesvol kan vervullen.

Het is daarom van belang dat jij tijdens de sollicitatieprocedure kenbaar kan maken wat jouw sterkste soft skills zijn. Een goede onderbouwing met bijbehorende voorbeelden laten zien dat je de vaardigheden beheerst. Hiermee kan jij je onderscheiden van andere professionals.

5 belangrijke soft skills voor IT’ers

1.Communiceren

Goede communicatieve vaardigheden zijn misschien wel de belangrijkste soft skills. Ze staan niet voor niks boven aan deze lijst. Want met communicatie valt of staat alles. Daarom is het belangrijk om deze vaardigheden goed te beheersen.

Als IT-professionals werk je vaak in een team en sta je veel in contact met verschillende partijen. Je moet je dus uitstekend kunnen uitdrukken in woord en geschrift. Hierbij is het ook belangrijk dat je rekening houdt met wie je communiceert en jouw boodschap hierop aanpast. Luisteren is ook een essentieel onderdeel van communicatie. Door goed te luisteren naar collega’s, klanten en partners laat zien dat je betrokken en geïnteresseerd bent.

Wees niet bang om duidelijke feedback te geven. Door dit op een respectvolle manier te doen kan je laten zien dat je begaand bent met collega’s en klanten. Vraag zelf ook om feedback. Zie dit als een reflectie van je functioneren en gebruik het om jezelf te verbeteren.

Daarnaast is het geven van een overtuigende presentatie een sterkte communicatieve vaardigheid waarmee je kan laten zien dat je kennis kan overdragen. Denk bijvoorbeeld aan een pitch voor een leidinggevende of een klant.

2. Samenwerken

Bij goed kunnen samenwerken staat het gezamenlijk resultaat centraal. Zelfs als je als IT-professional je werk grotendeels alleen uitvoert ben je vaak onderdeel van een team. Dit houdt in dat je regelmatig moet overleggen met collega’s, leidinggevenden en klanten.

Door interesse te tonen in de mensen waar je mee werkt leer je ze beter kennen. Je ontdekt misschien nieuwe raakvlakken waardoor het samenwerken vlotter zal verlopen.

De basis van samenwerken is luisteren naar anderen. Respecteer de mening en inbreng van anderen en kijk kritisch naar eigen overtuigingen. Wanneer je beseft dat je veel kan leren van anderen, wordt het samenwerken alleen maar makkelijker en leuker. Een voordeel van een goede samenwerking is dat je samen sneller doelen kan bereiken en eerder tot een oplossing kan komen.

3. Creativiteit

Als IT’er moet je origineel en inventief zijn. Het gebeurt namelijk geregeld dat problemen niet altijd op te lossen zijn met een standaard aanpak. Je zal soms dus buiten de gebaande paden moet denken en beroep moeten doen op je creativiteit.

Wanneer je een probleem wil oplossen is het goed om vooruit te denken. Kijk wat er mis kan gaan, overleg met betrokken partijen, verzamel gegevens en analyseer deze gegevens om tot de beste oplossing te komen.

4. Flexibel

Een flexibele IT-professional heeft een groot aanpassingsvermogen. Het kan voorkomen dat je met een deadline werkt die je niet dreigt te halen. Hoe ga je hiermee om, welke stappen zet je en waar liggen jouw prioriteiten. Deze stappen vragen een flexibele manier van werken.

Het is een sterkte eigenschap als jij je niet te veel op het probleem focust maar kan laten zien dat je kijkt naar de vervolgstappen. Hierbij komen jouw creativiteit, communicatie skills en samenwerkingsvaardigheden ook bij kijken. Het is belangrijk dat je oog voor detail houdt en leert van tegenslagen

5. Ondernemend

Of je nu een als servicedeskmedewerker aan de slag gaat of als projectmanager. Het is het alijtd goed om jezelf proactief op te stellen. Neem initiatief en anticipeer. Door verantwoordelijkheden naar je toe te trekken laat je zien dat je betrokken bent. Ook werk je daarmee aan je persoonlijke ontwikkeling.

Het is goed om trends en ontwikkelingen op jouw vakgebied te monitoren. Bekijk hoe je deze kan toepassen binnen jouw organisatie en welke invloed ze hebben op jouw werk. Niet alleen nu maar ook op de langere termijn.

Soft skills op je cv vermelden

Het vermelden van jouw soft skills op je cv is tegenwoordig bijna niet meer weg te denken. Het geeft je namelijk de kans op je onderscheiden van andere professionals. Maar wanneer iedereen dezelfde vaardigheden beweert te hebben is het belangrijk dat jij het verschil maakt. Met een goede onderbouwing en een voorbeeld heb je meteen een streepje voor. Leg daarom altijd in een aantal korte zinnen uit waarom jij bepaalde soft skills beheerst. Dit kan je bijvoorbeeld doen in je profielschets.

Meer relevante artikelen

Freelancer maakt overstap naar medium-lance
Hoe onderbouw ik als zzp’er mijn uurtarief?
Waar sluiten grote organisaties ZZP'er uit?
10 verschillen tussen solliciteren nu en 10 jaar geleden