De ideale opdrachtomschrijving voor freelancers

Vooral nu er krapte heerst op de arbeidsmarkt is het belangrijk om een sterke en opvallende opdrachtomschrijving te schrijven. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw opdracht opvalt en je de juiste freelance professionals aantrekt? Wij geven een aantal handvatten om met een goede opdrachtomschrijving freelancers te enthousiasmeren.

Eerder dit jaar heeft Freelance.nl onder 2.500 freelancers een enquête gehouden. De freelancers werd gevraagd naar wat zij de belangrijkste onderdelen in een omschrijving vinden. In dit artikel staan vier onderdelen beschreven die freelancers beoordelen om te bepalen of zij een opdracht wel of niet interessant is.

De opdracht

Het klinkt misschien logisch maar een goede beschrijving van de werkzaamheden en een uitgebreide omschrijving van de opdracht worden door freelancers als onmisbaar beschouwd. In praktijk blijkt echter dat deze twee vaak niet duidelijk of heel beperkt worden omschreven. Met beperkte informatie is het voor freelancers lastig om een inschatting te maken of zij wel het gewenste resultaat kunnen leveren. Ook weten ze niet wat er van hen verwacht wordt of welke kennis of eigenschappen zij moeten bezitten.

Naast een goede omschrijving van de opdracht, is een beschrijving van de organisatie of afdeling erg belangrijk. Probeer een duidelijk beeld de creëren van de organisatie, de bedrijfscultuur en het team. Freelancers vinden het prettig om te weten in wat voor omgeving ze komen te werken.

Beschrijf ook alle praktische zaken in de opdrachtomschrijving. Wees duidelijk over het aantal uren en de werkplek. Vooral over de locatie geven de ondervraagden aan veel duidelijkheid te willen. Geef daarom aan in welke plaats de werkplek zich bevindt en wat de mogelijkheden zijn voor thuis of hybride werken.

Het aanbod

Uit het onderzoek van Freelance.nl blijkt dat ruim 80% van de ondervraagde freelancers aangeeft een concreet uurtarief erg belangrijk te vinden. De vermelding ‘marktconform’ vinden veel freelancers zelfs een doorn in het oog. Zij nemen het aanbod mee in hun overweging om wel of niet te reageren.

Terugkoppeling

Vergeet niet om te beschrijven wat de vervolgstappen zijn nadat freelancers gereageerd hebben op de opdracht. Het onderzoek toont aan dat ruim 75% van alle freelancers aangeeft binnen 3 werkdagen een terugkoppeling te verwachten. Een deel van deze groep geeft zelfs aan binnen 24 uur een eerste bericht te verwachten, al is het maar een bevestiging dat hun reactie in behandeling wordt genomen.

Vooral in een tijd waar veel krapte op de arbeidsmarkt heerst is het belangrijk om snel terugkoppeling te geven. Ook wanneer er vertraging is opgelopen binnen het proces. Zo laat een opdrachtgever zien betrokken en transparant te zijn als organisatie. Daarnaast hebben professionals soms op meerdere opdrachten gereageerd. Door te lang te wachten met een terugkoppeling, loopt een opdrachtgever de kans dat een freelancer niet meer beschikbaar is.

Opmaak van de tekst

Wanneer freelancers op zoek gaan naar een nieuwe opdracht, beginnen ze met het scannen van de opdrachtomschrijving. Binnen enkele seconden beslissen ze of de opdracht interessant genoeg is om verder te lezen. De juist opmaak van de tekst is daarom van groot belang.

Zorg ervoor dat de tekst prettig leest. Gebruikt hiervoor korte zinnen, kopjes, bulletpoints en alinea’s. Dit maakt de tekst overzichtelijk en makkelijk te lezen. Gebruik een schrijfstijl die aansluit bij de organisatie. Hiermee laat je de identiteit van de organisatie zien en onderscheid je jezelf.

Sluit de tekst altijd af met een duidelijke ‘call to action’. Met deze alinea wordt de lezer geprikkeld om te reageren op de opdracht. Geeft hierbij duidelijk aan wie de contactpersoon is voor vragen en hoe deze te bereiken is.

Op zoek naar freelancers of een nieuwe opdracht?

Ben je op zoek naar een freelance IT’er voor een openstaand project? Neem dan contact met ons op en wij helpen je graag verder. Ben jij als freelancer op zoek naar IT-opdrachten voor freelancers? Bekijk dan hier de mogelijkheden die wij je bieden.