Zonder sales is er geen inkomen en kan een onderneming niet groeien. Een goede sales medewerker is dus goud waard voor een onderneming. Maar het vinden van geschikt sales talent kan moeilijk zijn. En als er sprake is van een mismatch kan dit veel (financiële) schade opleveren. Wat kun je doen om sales talent aan te trekken en een mismatch te voorkomen? Je leest het in dit artikel.

Het belang van een sterke sales medewerker

Sales is onmisbaar voor het bestaan van een onderneming. Sterke sales professionals zijn daarom van onschatbare waarde. Zij zijn in staat om de omzet te verhogen en relaties op te bouwen en te onderhouden met klanten.

Een ervaren sales medewerker begrijpt de behoeften van de klant en kan producten of diensten op maat aanbieden die aan die behoeften voldoen. Ze zijn ook in staat om potentiële klanten te identificeren en hen te overtuigen van de voordelen van het kopen van producten of diensten.

Bovendien kunnen ze feedback van klanten verzamelen en deze terugkoppelen om de producten of diensten te verbeteren. Een goede sales professional is dus een belangrijke schakel tussen een onderneming en de markt. Hij of zij kan helpen om de omzet te verhogen en de reputatie van het bedrijf te verbeteren.

Schade bij een mismatch

Helaas kan een professional die niet blijkt te passen binnen een rol, team of onderneming een flinke kostenpost worden. Naast de tijd, aandacht en eventuele opleidingen die in het inwerken van de professional zijn gestoken, kan er ook sprak zijn van omzetverlies. Daarbij kunnen bestaande klanten ook overstappen uit ontevredenheid over de service of dienstverlening.

In het ergste geval kan een mismatch ook een negatief effect hebben op een team of afdeling. Een professional die niet binnen de bedrijfscultuur past kan invloed hebben op de dynamiek en de motivatie van collega’s. Een risico hiervan is dat talentvolle en succesvolle medewerkers vertrekken.

Een perfecte match creëren

Een mismatch ontstaat vaak niet doordat een professional bepaalde kennis of ervaring niet blijkt te hebben. Meestal is het juist het gedrag, de intrinsieke motivatie of de manier van werken die niet aansluit bij de bedrijfscultuur of het team.

Het opstellen van een goed kandidatenprofiel kan een mismatch voorkomen. In dit profiel staat omschreven welke persoonskenmerken en welk karakter een professionals moet bezitten om te passen binnen de onderneming.

Hiervoor is het ook van belang dat de bedrijfscultuur goed in kaart wordt gebracht. De bedrijfscultuur is wat de onderneming kenmerkt en wordt bepaald door de normen, waarden, overtuigingen en het gedrag van de medewerkers.

Door een sales medewerker aan te trekken die aansluit bij de bedrijfscultuur zal er eerder sprake zijn van een goede match.

Meer relevante artikelen

Start Recruiter University
De strijd tegen het tekort aan recruiters
Waarom slaagt een IT-project niet
verschillende generaties op de werkvloer
De nieuwste trends en ontwikkelingen in de freelance wereld in 2024
Waarom kiezen voor onervaren talent