Op dit moment zitten we midden in de tweede Coronagolf. Ondernemers worden uitgedaagd om creatiever te denken. Zij hebben allemaal hetzelfde doel voor ogen, de Coronacrisis doorkomen zonder kleerscheuren. Een goede visie en sterk leiderschap zijn essentieel in deze tijd. We stelden Gijs-Jan Deenen en Leo Keller een aantal vragen over hoe zij 2020 tot nu toe hebben ervaren. Wat hebben zij geleerd en hoe houden zij medewerkers gemotiveerd.
Hoe heb je het afgelopen jaar ervaren?
Leo: Het was vooral wennen. Vooral de eerste lockdown. Deze situatie hebben we nog nooit eerder meegemaakt. Dat is spannend, want je weet niet wat het allemaal gaat brengen. Op het gebied van de samenwerking, maar ook op het gebied van de business. Hoe ga je contact houden met je relaties en hoe kan iedereen zijn werk goed blijven doen? Dit geldt niet alleen voor onze medewerkers op kantoor maar ook onze medewerkers in het veld. We zijn dus veel in contact geweest met onze opdrachtgevers en medewerkers om te overleggen hoe wij ze het beste kunnen ondersteunen in deze situatie.
Nu met de tweede golf merk je dat we beter zijn voorbereid. Niet alleen wij maar de hele maatschappij. Tijdens de eerste golf merkten wij dat er een aantal projecten gestopt werden. Maar je zag dat er vanaf half juni weer vraag naar professionals is ontstaan. En deze snel weer op het oude niveau zat. Zo zie je dat iedereen er beter op voorbereid is. De economie leeft en moet doorgaan.
Gijs-Jan: Het was een hele nieuwe situatie, waarin je niet wist wat er op je afkwam. Je werd geconfronteerd met ook heel veel nieuwe regelingen. Dus was ik heel erg aan het uitzoeken wat die regelingen voor G-Nius betekenen.
Als ik kijk naar de tweede golf dan voel ik me een beetje gevangen. Je kan niet ondernemen en dat vind ik vervelend. Je wordt beperkt in je ondernemerschap, in het ontwikkelen van activiteiten en in je creativiteit.
Ik vind het erg knap hoe de medewerkers van G-Nius ermee omgaan. Zij zijn betrokken en zoeken naar oplossingen en mogelijkheden. Ze willen graag werken.
Hoe gaat het met G-Nius?
Leo: Het gaat goed met G-Nius. Natuurlijk heeft de tussenkomst van het Coronavrius ook invloed gehad op onze groei. Net als bij de meeste ondernemingen. Maar gelukkig hoeven wij ons geen zorgen te maken. We draaien een goed jaar.
Welke invloed heeft de huidige situatie op de werkwijze van G-Nius?
Gijs-Jan: Wat ik heel knap vind, de initiator daarin is Leo, is dat wij al helemaal in de Cloud werken. Het voordeel daarvan is dat we, zonder dat we dat misschien beseffen, hier heel veel profijt van hebben.
We zijn dus meer digitaal gaan werken, zoals met Teams vergaderingen. Al merk ik wel dat ik het persoonlijk contact en het snel reageren mis. Je moet nu eerst bellen om iets te vertellen, terwijl je voorheen naar iemand toe liep. De spontaniteit, de kracht van met mensen werken is een beetje weg. Dat heeft wel invloed op ons. Want de kracht van ons vak ligt niet in digitaal zijn, maar juist het persoonlijk maken van contacten.
Leo: Als je kijkt naar onze werkwijze, merk je dat het samenwerken lastiger is geworden. Er is geen sprake meer van spontane communicatie. Dat maakt contact onderhouden lastig.
We hebben intern ook wat aanpassingen moeten doen. Hierbij hebben we vooral gekeken hoe we het inzichtelijk kunnen houden. Een goed voorbeeld hiervan is dat wij nu gebruik maken van Trello. Dit is een tool waarmee het team exact kan volgen waar iedereen mee bezig is.
Nodigt deze tijd uit om stil te staan bij de huidige manier van werken?
Leo: Ik denk dat er steeds nog meer dingen geautomatiseerd worden. Als je kijkt naar het vak dat wij uitoefenen, dan gaan we nu vaker een snelle kennismaking doen via een video call. Zo kan je de eerste screening toepassen. Ik verwacht dat we in de toekomst dus meer gebruik gaan maken van dit soort online sessies.
Hoe gaan de business managers om met de veranderingen die deze tijd met zich meebrengt? En hoe houd je ze betrokken en gemotiveerd?
Gijs-Jan: Ik merk dat iedereen na een bepaalde periode heel graag weer naar de zaak wilde. Je komt er dan achter dat op kantoor werken wel heel erg prettig is. Je hebt daar alle faciliteiten, je hebt ruimte en de middelen.
Door te kijken of je 1 of 2 momenten per week op de zaak kunt werken houd je het team betrokken en gemotiveerd. En wat ook belangrijk is dat je buiten de gebruikelijke team-meetings ook even belt met een collega. Gewoon om te vragen hoe het gaat of dat je ergens bij kan helpen.
Leo: Ze gaan er goed mee om. Ik merk wel dat onze business managers hunkeren naar een dag werken op kantoor. Gelukkig kan dat ook.
Het is lastig om iedereen scherp te houden. Wat je merkt is dat het motiveert als successen worden geboekt. Het is dus belangrijk kleine successen te vieren. En een online borrel of pubquiz draagt hier ook aan bij. Zo’n moment brengt je weer even bij elkaar.
De Coronacrisis treft veel sectoren. Wat merk je van deze crisis in de IT-sector?
Leo: Zoals ik eerder al aangaf, tijdens de eerste golf ging er veel op de rem. Projecten werden gestopt, vooral migratie projecten. Je merkt nu dat het door blijft lopen en dat de vraag weer op het oude niveau zit. Wat je ziet is dat bedrijven beseffen dat IT nodig is.
Gijs-Jan: De focus op infrastructuur heeft een enorme boost gekregen. Alles moet nu op orde zijn, de infrastructuur wordt daardoor enorm belast. Dit resulteert in meer vraag naar bijvoorbeeld helpdeskmedewekers en infrastructuurmedewekers.
Als je kijkt naar implementaties en projecten, dan blijven die achter. Hetzelfde geldt voor innovaties binnen de IT. Het voordeel is dat de pakketten die al geïmplementeerd zijn, wel onderhoud nodig hebben. Dus dat loopt gewoon door.
Denk je dat de situatie volgend jaar beter is?
Gijs-Jan: Ik denk dat we volgend jaar nog niet van Corona af zijn. Maar we zullen door moeten gaan.
Ik denk dat we het volgend jaar beter moeten en kunnen gaan doen dan dit jaar. We moeten nu goed nadenken over hoe we G-Nius gaan positioneren op het moment dat de markt weer opengaat. Daarmee kunnen we een positieve slag qua groei maken.
Leo: Ook ik denk dat wij als G-Nius wel een groei kunnen gaan maken volgend jaar. Als we daar hard voor werken en de juiste dingen doen, zal er een stijgende lijn zijn voor G-Nius. Daarbij verwacht ik dat wij harder groeien dan de IT-sector.
Wat denk je dat we kunnen leren uit deze tijd?
Leo: We zien dat je veel werk vanuit huis kan doen. We kunnen ons vak op een snellere manier uitvoeren. Door met video calls te werken, kan je snel een interview doen. Daardoor wordt het makkelijker om nieuwe contacten te leggen.
Het is belangrijk dat we blijven communiceren. Maar we moeten vooral aandacht geven aan onze medewerkers en onze relaties. Dat is heel belangrijk.
Gijs-Jan: Het is goed dat we rustig zijn gebleven. Dat kan ook omdat we al wat langer bestaan.
Ik ben helaas bang dat we gaan afleren om persoonlijk contact met elkaar te hebben. Het persoonlijk contact is iets waarmee wij als G-Nius onszelf kunnen onderscheiden. Dat moeten we echt blijven doen.
Het is een goed moment om nog meer aandacht aan je bestaande relaties te geven. Het is belangrijk om te koesteren wat we hebben.
Wat ik ook positief vind zijn de calls om samen te zoeken naar oplossingen en mogelijkheden. Daar haal ik motivatie uit en dat is ook leuk om doen. Dit is iets wat we moeten volhouden na de coronatijd.
Als afsluiting: Hebben jullie nog tips voor andere ondernemers?
Gijs-Jan: Kijk goed naar je businessmodel en zorg ervoor dat je klaar bent voor het moment dat de markt weer opengaat. En gebruik de kennis die aanwezig is.
Leo: Blijf communiceren en laat je niet afleiden. Blijf goed in contact met je relaties en medewerkers. Het zit hem vaak in de kleine dingen. Even een kort belletje of een berichtje en blijf scherp op je business. Durf ook je kop boven het maaiveld uit te steken.