Soms gaan sollicitatieprocedures heel vlotjes, soms duurt het wat langer. Dat laatste was het geval bij Derk Klomp. Na een referentie van zijn oud-werkgever leek het negatief af te lopen. Gelukkig is Derk afgelopen maand toch gestart bij BrabantZorg als IT Beheerder. Onze collega Sjoerd zocht hem op om over zijn ervaring van deze (toch wel bijzondere) sollicitatieprocedure te praten.

Hoe ben je met G-Nius in contact gekomen?

“Op LinkedIn zag ik een vacature voorbijkomen van jullie. Op dat moment had ik nog niet eerder van G-Nius gehoord. Daar heb ik digitaal op gereageerd en al snel werd er telefonisch contact gelegd.

Ik heb het contact vanaf het begin plezierig ervaren. Ik had meteen de indruk dat we op een menselijke manier met elkaar omgingen. Je kent elkaar van tevoren niet en dan moet je een beetje aftasten wat voor gesprek het gaat worden, maar het contact verliep direct heel vertrouwd en natuurlijk.

Voordat mijn cv werd voorgelegd bij een potentiële opdrachtgever heb ik nog wat tips van jullie mogen ontvangen. Voor mijn gevoel heeft dat ook wel bijgedragen aan de uiteindelijke aanstelling en het proces.”

Vond je die tips niet confronterend of vervelend?

“Nee, het werd gebracht met een positieve insteek. Als je een tekst voor de vijfde keer leest dan zie je je eigen fouten niet meer. Als er met een frisse blik naar gekeken wordt dan is dat juist fijn.”

Vervolgens is Derk door ons voorgesteld bij BrabantZorg. Deze procedure heeft helaas veel langer geduurd dan normaal, namelijk zo’n 2 maanden. Dit had te maken met verschillende factoren.

Hoe was die ervaring voor jou?

“Er speelden wat ontwikkelingen op de achtergrond die invloed hadden op de procedure waardoor het moeizamer verliep dan je van tevoren hoopt. In de tussentijd is daar wel duidelijkheid over gegeven en hebben we contact gehouden. Hierin is G-Nius altijd transparant gebleven.”

Je eerste gesprek vond toen plaats, hoe ging dat?

“Het was voor mij nieuw dat ik een gesprek had waarbij zowel de opdrachtgever als iemand van de bemiddelingspartij erbij zat. Ik heb het als positief ervaren, jullie konden het gesprek soms wat bijsturen indien nodig. Er werden ook kritische vragen vanuit jullie gesteld aan mij maar dat hoort een beetje bij de sollicitatieprocedure. Af en toe een kritische vraag krijgen met een andere insteek, dat is niet verkeerd.”

Na het eerste gesprek kregen we al vrij snel groen licht. Het opvragen van de referenties verliep helaas toch wat anders. Wat gebeurde er toen?

“Ik was nogal verbijsterd over het negatieve advies dat van mijn vorige werkgever kwam. Toen ik de terugkoppeling vanuit jullie kreeg werd ik zelfs bijna emotioneel omdat ik hier absoluut niet op had gerekend. We hebben daar samen duidelijk over gesproken. Met die informatie zijn jullie op onderzoek uitgegaan naar de negatieve referentie.”

Hoe hebben wij dat aangepakt?

“Jullie hebben dat goed aangepakt, ik stond zelf bijna in de startblokken om met piepende banden naar mijn oud-werkgever te rijden omdat ik niet snapte waar deze negatieve referentie vandaan kwam. Ik denk dat het goed was dat jullie mij daarin teruggefloten hebben. Jullie zijn op dat moment een neutrale partij wat voor alle partijen in zo’n situatie goed is.”

In dit soort situaties vinden wij het als tussenpartij belangrijk dat we voor onze professionals opkomen. Wij willen de integriteit voor onze professionals bij (potentiële) opdrachtgevers rechttrekken. Ondanks dat de uitkomst hetzelfde kan blijven.

Gelukkig is de situatie goed uitgezocht en besproken, en mocht Derk alsnog starten.

“Het was zeker niet het verloop dat ik vooraf had verwacht. Er leek een gat te zitten tussen de werkelijkheid en hoe het overkwam, daar zijn jullie ingesprongen. Dat wordt ontzettend gewaardeerd. Ik ben ook blij dat BrabantZorg over dat advies heen is gestapt en mij een kans hebben gegeven.”

Inmiddels ben je een maand geleden gestart. Hoe verliep de eerste maand?

“Ik heb het gevoel dat ik hier echt op mijn plek zit. Na mijn eerste week kreeg ik van mijn vrouw de opmerking: volgens mij heb ik jou nog nooit zo vrolijk thuis zien komen van het werk. Zo ervaar ik het zelf ook. Dit laat wel zien dat de juiste match is gemaakt voor mij.”

Hoe omschrijf je de gehele ervaring met G-Nius tot nu toe?

“Ik wil het omschrijven als een huiskamer, waarin we samen op een open, duidelijke en vriendelijke manier met elkaar om gaan. Wanneer iets niet goed is kan dat ook gewoon uitgesproken worden, maar dan wel op een menselijke manier.

Ik heb in het verleden wel vaker met andere partijen samengewerkt, maar dat heb ik niet op dezelfde manier ervaren als nu. Dat verschil zit vooral in de persoonlijke touch. Ik heb echt het idee dat wij dit samen gedaan hebben, dat is voor mij onderscheidend.

Het contact loopt plezierig, ik heb een vast contactpersoon. Ik hoef geen algemeen nummer te bellen en maar te kijken wie beschikbaar is bij jullie op kantoor. Ik kan mijn vaste contactpersoon, in mijn geval Sjoerd, direct bereiken. Als hij niet beschikbaar is weet ik ook wie ik dan kan bellen.”

Zou je G-Nius aanbevelen? Waarom wel, of waarom niet?

“Ja, dat zou ik zeker doen.  Ik vind de persoonlijke touch leuk en belangrijk. In de zomer hebben we nog iets leuks gekregen, een soort kerstpakket voor de zomer. Deze werd ook persoonlijk gebracht. Dat soort dingen zijn een leuke en positieve verrassing.

Ik heb ook niet het gevoel dat ik na mijn plaatsing er alleen voor sta. In mijn eerste week heb ik jullie iedere dag even gesproken om een kleine update te geven hoe het ging, ik had ook het idee dat jullie dat waardeerde. Het is voor mij dan fijn om even kort te ventileren hoe het gaat bij een nieuwe plek omdat het toch altijd spannend is.”

Meer interviews met G-Nius professionals

Derk Klomp achter bureau bij BrabantZorg
Rogier Meinster
In gesprek met een IT-professional in de zorg: Jeroen Wagner
Veel succes met je intakegesprek
Bernadet - Een G-Nius professional