Benieuwd naar hoe solliciteren is veranderd in de afgelopen tien jaar? In dit artikel delen we de 10 belangrijkste verschillen. Lees verder voor waardevolle inzichten die je kunnen helpen bij het vinden van de geschikte professionals of de ideale baan!

1. Digitale transformatie:

Een van de meest opvallende veranderingen is de volledige digitalisering van het sollicitatieproces. Tien jaar geleden waren papieren cv’s en sollicitatiebrieven gebruikelijk. Nu gebeurt vrijwel alles online, van het zoeken naar vacatures tot het indienen van sollicitaties en het bijwonen van virtuele sollicitatiegesprekken.

2. Geautomatiseerde screenings:

Veel bedrijven maken inmiddels gebruik van geautomatiseerde screeningsystemen. Zo kunnen ze eenvoudig cv’s analyseren en geschikte kandidaten selecteren op basis van vooraf bepaalde criteria. Deze systemen maken gebruik van kunstmatige intelligentie en algoritmen om het wervingsproces te stroomlijnen. Tien jaar geleden was dit binnen de procedure minder gebruikelijk en voor sommige bedrijven zelfs ondenkbaar.

3. Opkomst van sociale media:

Sociale media en professionele netwerken zijn nu integrale onderdelen geworden van het sollicitatieproces. Kandidaten kunnen hun professionele profielen op platforms zoals LinkedIn gebruiken om zichzelf te presenteren en om te netwerken met potentiële werkgevers, dit was tien jaar geleden minder gebruikelijk.

4. Remote solliciteren:

Door de toename van technologieën zijn remote sollicitatiegesprekken veel gebruikelijker geworden in 2024. Dit maakt het voor werkzoekenden mogelijk om vanuit huis te solliciteren. Werkgevers hebben het voordeel dat de pool van potentiële kandidaten groter is. Tien jaar geleden waren remote sollicitatiegesprekken minder gebruikelijk en werd er meer nadruk gelegd op persoonlijke ontmoetingen.

10 verschillen tussen solliciteren nu en 10 jaar geleden

5. Personal Branding:

Tien jaar geleden was personal branding minder belangrijk, maar nu is het essentieel voor werkzoekenden om zich te onderscheiden. Met een personal brand laat je zien wie je bent, waar je voor staat en hoe jij jezelf onderscheidt van anderen. Wil je meer weten over dit onderwerp? Luister dan naar onze podcast over personal branding.

6. Transparantie en Feedback:

Werkgevers bieden nu meer transparantie in het sollicitatieproces en geven feedback aan kandidaten. Het sollicitatieproces wordt duidelijker gecommuniceerd, is korter en daarmee ook sneller. Zo weten kandidaten beter waar ze aan toe zijn.

7. Flexibiliteit in Werkomgeving:

Anno 2024 is flexibel werken, waaronder thuiswerken en gedeeltelijk remote werken, veel meer ingeburgerd dan in vroeger. Werkzoekenden hebben vaak de mogelijkheid om te kiezen voor banen met flexibele werktijden en -locaties. Dit draagt bij aan betere werk- privébalans. Deze twee voordelen kunnen van invloed zijn op de sollicitatiebeslissingen van de kandidaten.

8. Diversiteit en Inclusie:

Er ligt meer nadruk op diversiteit en inclusie in het sollicitatieproces. Werkgevers zien steeds meer waarde in een diverse en inclusieve werkvloer. Dit aspect is een groot onderdeel van veel bedrijfsculturen. Ten opzichte van 10 jaar geleden is het delen van deze waardes een belangrijk onderdeel geworden van wervingscampagnes.

9. Skill based hiring:

Skills-based hiring richt zich op competenties en vaardigheden in plaats van opleiding en werkervaring. Werkgevers beoordelen kandidaten op hun vermogen om functietaken effectief uit te voeren. Vereiste competenties worden gedefinieerd en professionals tonen hun vaardigheden, bijvoorbeeld via assessments. Deze manier van werven verminderd de kans op een mismatch.

10. AI als hulpmiddel:

AI kan werkzoekenden helpen door gepersonaliseerde vacature-aanbevelingen te doen, cv’s en sollicitatiebrieven te optimaliseren en sollicitatieprocessen te begeleiden via chatbots. Dit maakt het sollicitatieproces efficiënter en effectiever, waardoor kandidaten betere kansen hebben om passende banen te vinden.

Solliciteren anno 2024

In de afgelopen tien jaar is het sollicitatieproces drastisch veranderd door digitalisering, geautomatiseerde screeningsystemen en de opkomst van sociale media.

Met het inzetten van personal branding kunnen werkzoekende zichzelf onderscheiden op de arbeidsmarkt. AI-tools kunnen hen daarbij helpen. Ook is er veel keuze aan chatbots die ondersteuning kunnen geven bij het opstellen van cv’s en motivatiebrieven door suggesties te geven voor verbeteringen en door trefwoorden te benadrukken die van belang zijn voor geautomatiseerde screeningsystemen.

Werkgevers hebben meer aandacht voor transparantie, feedback, en diversiteit en inclusie in hun wervingsprocessen. Bij veel van hen is flexibel werken volledig ingeburgerd en skills-based hiring neemt toe. Hiermee vergroten zij de pool met kandidaten wat ze meer kans geeft op het vinden van de geschikte professional. Daarbij kunnen AI-oplossingen het proces efficiënter en effectiever maakt.

Meer relevante artikelen

Freelancer maakt overstap naar medium-lance
Hoe onderbouw ik als zzp’er mijn uurtarief?
Waar sluiten grote organisaties ZZP'er uit?
10 verschillen tussen solliciteren nu en 10 jaar geleden