#7 in de serie ‘interview vragen’

Onze collega Michael Bandel behandelt in deze serie iedere keer een vraag om jou te helpen bij het geven van het juiste antwoord tijdens een kennismakingsgesprek. Deze week behandelen we de vragen die Michael zelf stelt bij een kennismakingsgesprek voor een sales rol. Het cruciaal om de juiste vragen te stellen om zo het juiste inzicht in een organisatie en de rol te krijgen.

Deze vragen geven een goed beeld over de organisatie, de sales professionals en het salesproces. Ook waar je staat als professional en wat je nog moet doen. Het zijn ook vragen die ik aan mijn klanten stel, de antwoorden zeggen vaak meer dan het opgestelde functieprofiel.

1. Wat zijn eigenschappen en competenties die jullie beste sales professionals hebben?

Als professional wil je weten waar je staat en wat je nog moet ontwikkelen. Pas je qua eigenschappen bij deze organisatie en ook in het team? Ik kreeg een goede indruk van het sales team. Het gaf me de mogelijkheid om te laten zien welke eigenschappen ik heb en op welke manier ik waarde kon toevoegen aan het salesteam.

2. Wat zijn uitdagingen waar jullie sales mensen tegenaan lopen?

Je bent je aan het voorbereiden op je nieuwe rol bij dit bedrijf. Welke uitdagingen komen ze tegen, hoe gaan zij ermee om en hoe zou ik hiermee omgaan?

Geeft de organisatie de ruimte om deze zaken te bespreken, op te lossen. Wat kun jij nu doen om je optimaal voor te bereiden op je nieuwe rol. Herken ik deze uitdagingen en hoe heb ik die eerder opgelost.

3. Hoe ziet het salesproces eruit?

Heeft men inzichtelijk hoe het proces verloopt, welke stappen gezet worden. Wie wat doet (offertes maken, opvolging), samenwerking, wordt het management ingezet?

Praktische zaken waar je over na wil denken en op voorbereiden. Hoe kun je ervoor zorgen dat je snel waarde toevoegt? Op welke manier kan de organisatie je helpen? Hoe heb jij dit in het verleden aangepakt?

4. Wat dient er na 3, 6 en 12 maanden behaald te zijn?

Je krijgt inzicht in de verwachtingen, hoe reëel die zijn. Het geeft je ook een beeld of dat bij je past. Vervolgens krijg je ook inzicht in welke stappen je moet zetten om aan de doelen te voldoen. Het geeft je ook aan hoe de organisatie er in staat.

Dit gebruikte ik voor het maken van mijn plan om de targets te realiseren. Ook om aan te geven waar ik welke hulp nodig had om zo snel als mogelijk up and running te zijn.

5. Op welke manier worden nu leads binnen gehaald?

Ben je hier volledig zelf verantwoordelijk voor. Krijg je hulp van het salesteam of van de marketing afdeling? Vinden er beursbezoeken/events plaats? Wie verzorgt de opvolging?

Dit gaf mij een beeld op welke manier dit ingeregeld is. Ook wat ik moet doen om leads binnen te halen en op te volgen/kwalificeren. Voor mij was dit een mooie gelegenheid om concreet te vertellen hoe ik dit eerder succesvol aangepakt heb.

Welke vragen stel jij aan een organisatie? Doe er je voordeel mee, tot de volgende interview vraag.