#5 in de serie ‘interview vragen’

Deze week in de serie ‘interview vragen’: “vind je dat marketing en sales moeten samenwerken?” Onze collega Michael Bandel helpt jou bij het geven van het juiste antwoord tijdens een kennismakingsgesprek door zijn kennis te delen.

De samenwerking tussen marketing en sales is van groot belang. Zeker in B2B sales. Wanneer je realiseert dat ongeveer 60 – 80% van de prospects pas op het einde van hun journey in contact willen komen met sales, is het raadzaam om goed samen te werken met marketing.

De vraag anders geformuleerd; op welke manier gaat de kandidaat een bijdrage leveren aan de samenwerking tussen marketing en sales.

Een kandidaat die de samenwerking niet op een positieve manier gaat voeden, zal de doelen van zichzelf en de organisatie niet gaan realiseren.

Antwoord: de meeste sales professionals zullen de vraag bevestigend beantwoorden (indien dit niet het geval is, dan gaat er een alarm bel af….). Van belang is om te vertellen hoe je in het verleden de samenwerking met marketing hebt ingericht/verbeterd. Vervolgens om aan te geven wat dit heeft opgeleverd. Wanneer je dit niet goed kunt verwoorden, gaat er weer een alarmbel af..

In mijn geval zou een antwoord kunnen zijn:

“Een goede samenwerking tussen marketing en sales is in mijn optiek van cruciaal belang voor het gezamenlijke succes van de organisatie. Juist omdat de klant bepaalt wanneer, hoe en op welk moment deze contact wil met sales, is het van belang om marketing te voeden met de vraagstukken van klanten en prospects. Wat speelt er in de branche, bij een specifieke klant en op welke manier kunnen we dit inzetten om onze klanten te helpen in hun reis naar een mogelijke aankoop.

Dat is wat ik in mijn vorige functies gedaan heb, de samenwerking aanhalen en marketing voeden met de zaken die ik van mijn klanten hoor. Letterlijk met elkaar gaan zitten. Daar samen content voor bedenken en maken, met verschillende boodschappen voor de verschillende fases van de journey.

Hierdoor kwam ik ik op het goede moment aan tafel, wat resulteerde in effectievere afspraken en een sneller succes.”

Doe er je voordeel mee, tot de volgende interview vraag.