De kracht van coachend leiderschap bij Gen Z

We leven in een steeds individualistisch wordende samenleving, mede door het intensieve schermgebruik. Hierdoor ontstaan nieuwe kansen en uitdagingen op de werkvloer. Met de komst van Gen Z op de arbeidsmarkt veranderd de dynamiek van leiderschap en teamwork. Dit vraagt om een verschuiving in leiderschap. Er is meer behoefte naar een coachende benadering. 

De essentie van coachend leiderschap

Sommige leidinggevenden neigen nog steeds om medewerkers te sturen, te dwingen of zelfs te micromanagen. Echter ligt de kern van het verhaal in het vermogen om coachend te benaderen, waarbij je inzicht biedt in patronen en verwachtingen. Door slechts enkele vragen te stellen met respect, interesse en nieuwsgierigheid, creëren we een omgeving waarin medewerkers zich gehoord voelen.

Ook als leider moet je, vanuit je authentieke en kwetsbare zelf, kunnen toegeven dat je uitdagingen of spanningen ervaart. Tegelijkertijd toon je nieuwsgierigheid naar anderen: “Hoe zie jij mogelijkheden voor verbetering die ik over het hoofd zie?” Betrek de jongere generaties hierbij, zij geven hier een frisse kijk op.

Resultaatgericht vs. taakgericht werken

Het is goed om hier kritisch naar te kijken. Drijven we soms niet te ver door? Niet elk moment vraagt namelijk om diepgaande gesprekken. Soms moeten taken simpelweg worden uitgevoerd, zelfs als ze niet aantrekkelijk zijn. Maar hoe ga je hier mee om?

Belangrijk is om te beseffen dat Gen Z resultaatgericht werkt in plaats van taakgericht. Als het gewenste resultaat helder is, zijn zij bereid de benodigde inspanningen te leveren. Het traditionele taakgericht werken behoort grotendeels tot oudere generaties. Proberen om jongere generaties taakgericht te leiden kan een negatief effect hebben, aangezien zij ruimte en vrijheid zoeken om zelf met oplossingen te komen.

Micromanagement en top-down management zijn in deze context niet effectief. Het is juist belangrijk om hen ruimte te bieden, zelfs als dit soms falen betekent. Veiligheid om te falen is hierbij cruciaal, aangezien we juist van falen leren. Doe dit door ruimte te bieden, open communicatie te bevorderen, samenwerking te stimuleren en beschikbaar te zijn voor ondersteuning.

Creëer verbinding

In een wereld waar individuele digitale ervaringen steeds prominenter worden, ligt de kracht van coachend leiderschap in het vermogen om verbinding te creëren, nieuwsgierigheid aan te moedigen en een veilige omgeving te bieden. Een plek waar medewerkers zichzelf kunnen ontwikkelen. En dat is iets waar elke generatie, jong en oud, baat bij heeft.

Wil je meer leren over coachend leiderschap binnen verschillende generaties? Beluister dan aflevering 4 van onze Podcast. Hierin gaat Michael in gesprek met Viona Terleth. Viona weet alles over generaties op de werkvloer en hoe je deze verschillende generaties optimaal kan gebruiken.